ده رنگی ودو رویی؟!

بعد چند یوم است هستم ای عمو         با مذاق خویشتن درگفت و گو

تا که شرح حالی از ایراجیــــــــــان        بی کم وکاست آورم اندر مـیان

ده نباشد جنــــگل مـــــــــــــولا بود        هـرچه خواهی اندرو پیــــدا بود

بیست وشش فامیل هستنداین گرو"ه"

اکثــرا ده رنــــــگ هستنــــــــدو دو رو

الهی نور به قبرش بباره تو این شب جمعه آمرز طلبید مرحوم حاج سید مرتضی مـــوسوی رامی گم که شعر بالا قسمتی از شعر بلند توصــیف ایراج وایراجیان از نگاه اون مرحومـــه  .گرچه بقیه این شعر تحت تاثــــیر نظرات شخصی و حب و بغض های 40 -50 سال پیش شاعر قرار گرفته و بنده نیز با اونا موافـــق نیستم اما همـــون بیت اخیرکه شاعـــر بعد از مدتهای مدید  با خودش کلنجار رفته که خصـــوصیت این بیست و شش فامیل را از کجا آغاز کنه وبالاخره به این بیت رسیده شاه بیت مثنوی او و اصل حرفشه .

حالا لابد برای هر ایراجی که این شعر را بخونی میگه ما جزء اون اقلیت هستیم که بی رنگ و ریا ییم!

در هر صورت خواستم بگم این آخر سالی بیاییم یه نگاهی به خودمـــون بیندازیم و تکلیفمون را با خودمون وبا مردم روشن کنیم ،یه رنــگ باشیم وهر جا که رسیدیم به رنگ اونجا در نیاییم وبه هر جمعیتی رسیـــــــدیم خودمون را همفکر اونها قلمداد نکنیم اگه درمورد مسئله ای نظر موافــق یا مخالف داریم صادقــانه و بـدون توجه به بادهای موافـق یا مخالـف ،اونا  حفظ کنیم و خودمون و مردم را سیاه نکنیم.شاید بعدها یکی بگه:

شست و شش فامیل هستنداین گروه   اکثرا یک رنگ هستند و یه رو!

/ 4 نظر / 16 بازدید
a2

سلام.بعد از یکسال و نیم تازه یادتون افتاده که ایراج یه سرو هم داره. این مدت کجا بودید؟ بگذریم,اگه میشه بقیه ی شعر حاج سد مرتضی رو هم قرار بدید رو وبلاگتون.

دومز

سلام دوست عزیز برای تبادل لینک لطفا ما را با نام : دومز(وبسایت جامع شهرستان خوروبیابانک) لینک نمایید. ممنونم در ضمن در صورت تمایل می تونید اطلاعات محل زندگیتونو رو برای سایت ارسال کنید تا با نام خودتان درج گردد. www.domz.ir

یک دوست

سلام .کاش بدنبال علت و ریشه ((( بیست و شش فامیل هستند این گروه هریکی هستند ده رنگ و دورو)))می رفتی واز خودت سوال می کردی که چرا ؟؟؟؟عزیزم . پسرم . ایراج ومردم اصیل آن (((نه مهاجرین ))سالیان سال برادرانه ودوستانه در کنار هم زندگی می کردند و اختلافی هم باهم نداشتند دلیل کلامم وقایع 100سال اخیر هست که همه از سالخوردگان شنیده ایم منابع طبیعی خدادایراج چشم طمع خانهاو مهاجرین را به انجا باز کرد وانها بر سر تقسیم ان منابع جنگ ونزاع را شروع کردند که هنوز هم دنباله ان ادامه دارد..غریبه ها و مهاجرین را از ایراج بیرون کنید ان وقت نتیجه کلامم را خواهید دید .برای اثبات نظریه ام اگر حوصله داری تاریخ وقایع و اختلافات ایراج را از سال 1320تا حالا مرورکن .موفق باشی

اشنا

مهندس اگه لطف کنید دنباله ی شعر را هم رو وبلاگتون قرار بدین ممنون میشم